Skip to main content

Table 1 Key safety data from ruxolitinib MF trials

From: Ten years of treatment with ruxolitinib for myelofibrosis: a review of safety

Event

COMFORT-I [15, 30]

COMFORT-II [2, 12]

JUMP [7]

ROBUST [6]

EXPAND [8]

REALISE [9]

RUX

(n = 155)

PBO

(n = 154)

RUX Crossover

(n = 111)

RUX

(n = 146)

BAT

(n = 73)

RUX Crossover

(n = 45)

RUX

(n = 2233)

RUX

(n = 48)

PLT 75–99 × 109/L

(n = 20)

PLT 50–74 × 109/L

(n = 18)

RUX

(n = 51)

Main trial results, * %

 Anemia

  All grade

96

87

—

97†

90†

—

59

46

45

44

35

  Grade 3/4

45

19

—

42†

30†

—

35

21

20

17

31

 Thrombocytopenia

  All grade

70

31

—

68‡

27‡

—

53

38

40

78

29

  Grade 3/4

13

1.3

—

8.2‡

6.8‡

—

19

13

35

78

20

 Herpes zoster

  All grade

NR

NR

—

NR

NR

—

5.2

0

NR

NR

NR

  Grade 3/4

NR

NR

—

NR

NR

—

0.5

0

NR

NR

NR

 Sepsis

  All grade

NR

NR

—

NR

NR

—

NR

4.2‖

NR

NR

NR

  Grade 3/4

NR

NR

—

NR

NR

—

1.5

4.2‖

NR

NR

NR#

 TB

  All grade

NR

NR

—

NR

NR

—

0.2

0

NR

NR

NR

  Grade 3/4

NR

NR

—

NR

NR

—

0.04

0

NR

NR

NR

 Grade 3/4 PML

NR

NR

—

NR

NR

—

0

2.1

NR

NR

NR

 Grade 5 MACE

         

—

 

  Cardiac arrest

NR

NR

NR

NR

NR

NR

0.6

0

5.0

0

0

  MI

NR

NR

NR

NR

NR

NR

0.2

0

0

0

0

  Cardiac failure

NR

NR

NR

NR

NR

NR

0.5

0

0

0

2.0

  Cardiopulmonary failure

NR

NR

NR

NR

NR

NR

0.3

0

0

0

0

  Cardiogenic shock

NR

NR

NR

NR

NR

NR

0.2

0

0

0

0

  Congestive cardiac failure

NR

NR

NR

NR

NR

NR

 < 0.1

0

0

0

0

  Cardiac disorder

NR

NR

NR

NR

NR

NR

 < 0.1

0

0

0

0

5-year data, %

 Sepsis

NR

NR

—

7.9§

NR

—

NR

NR

NR

NR

NR

 TB

NR

NR

—

1.0§

NR

—

NR

NR

NR

NR

NR

 Grade 3/4 MACE,

           

  Congestive cardiac failure

           

    After 48 mo of treatment

6.2

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

    Before 48 mo of treatment

0–1.1

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

  MI

           

    After 48 mo of treatment

0

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

    Before 48 mo of treatment

0–2.7

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

 Grade 5 MACE

  Cardiac arrest

0.6

0

0

0.7

0

0

NR

NR

NR

NR

NR

  MI

0.6

0

0.9

0.7

0

0

NR

NR

NR

NR

NR

  Cardiac failure

0

0

0.9

0.7

1.4

2.2

NR

NR

NR

NR

NR

  Cardiopulmonary failure

0

0

0

0.7

0

0

NR

NR

NR

NR

NR

  Cardiogenic shock

0

0

0

0

0

0

NR

NR

NR

NR

NR

  Congestive cardiac failure

0

0

1.8

0

0

0

NR

NR

NR

NR

NR

  Cardiac disorder

0

0

0

0

0

0

NR

NR

NR

NR

NR

5-year, per 100 PYE

 Infections

           

  Herpes zoster

    All grade

3.5

1.0

5.8

3.9§

0§

6.3§

NR

NR

NR

NR

NR

    Grade 3/4

0

0

0.4

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

  Sepsis

    All grade

1.7

1.9

1.5

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

    Grade 3/4

1.7

1.0

1.5

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

  NMSC

NR

NR

NR

6.1§

3.0§

NR

2.7¶

    

    BCC

      All grade

2.7

3.9

4.0

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

      Grade 3/4

0.4

0

0.8

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

    SCC

      All grade

1.9

1.0

1.1

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

      Grade 3/4

0.6

0

0.4

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

NR

  1. BAT best available therapy, BCC basal cell carcinoma, MACE major adverse cardiovascular event, MF myelofibrosis, MI myocardial infarction, NMSC nonmelanoma skin cancer, NR not reported, PBO placebo, PLT platelet, PML progressive multifocal leukoencephalopathy, PYE patient-years of exposure, RUX ruxolitinib; SCC, squamous cell carcinoma; TB, tuberculosis
  2. * Week 24 for COMFORT-I/II, median ruxolitinib exposure of 12.4 mo for JUMP, median ruxolitinib exposure of 13.6 mo for ROBUST
  3. †Reported as hemoglobin abnormality
  4. ‡Reported as platelet count abnormality
  5. §RUX group included the randomized and extension phase, BAT group included only the randomized phase, RUX crossover group included only the extension phase
  6. ¶Percentage of patients; median follow-up was 13.8 mo
  7. ‖Staphylococcal sepsis
  8. #Grade 4 sepsis led to treatment discontinuation in 1 patient. An additional 4 (7.8%) patients died from infections and infestations